CHRZU: Kaukosaaren kirous

Mediakriittinen slapstick-komedia

  • ohjaus: CHRZU
  • tekniikka:nukkeanimaatio/3D
  • kesto: 16 min 15 sek
  • ensi-ilta: maaliskuu 2008
  • englanniksi: Curse of the Remote Island
  • saksaksi: Der Fluch von der fernen Insel
  • esitysformaatit: 35 mm, Digibeta, BetacamSP, DVD
  • ladattavat lehdistökuvat ja -info löytyvät täältä.
Kaukosaaren kirous - Sir Void
Tutkimusmatkailija Sir Void tepastelee rantamaisemissa

Synopsis

Sir Void on mustavalkoisten mykkäelokuvien sankari, joka seikkailujensa tiimellyksessä löytää pikatien nykyisyyteen ja päätyy television uhkaavaan maailmaan. Loputtomien huonojen vaihtoehtojen kirous on langennut viattoman tutkimusmatkailijan ylle.

Kaukosaaren kirous - katala kaveri
Tällä kaverillla on Sir Voidin varalle melko katalia suunnitelmia

DVD-julkaisut

  • Kokoelma-DVD KinoKompo vol. 1 (Suomen elokuvakontakti ja Tampereen elokuvajuhlat). OSTA.

Festivaalit ja esitykset

Palkinnot

Virtuoosimaisesti toteutettu, nokkela ja viihdyttävä moraliteetti. Elokuva tekee ilkikurista kunniaa animaation klassikoille.

Tampereen elokuvajuhlien kotimaisen kilpailun palkintoraati

Tekijät

  • käsikirjoitus, suunnittelu ja ohjaus: CHRZU
  • kuvaus ja valaisu: Ville Muurinen
  • leikkaus: Ykä Järvinen ja CHRZU
  • äänisuunnnittelu: Mikko Paju
  • pääanimaattori: Jan Andersson
  • animaatio: CHRZU, Antti Laakso, Sara Wahl
  • 3D-animaatio: Risto Jankkila / Digital Film Finland
  • kompositointi ja grafiikat: Chrzu, Risto Jankkila, Samppa Kukkonen
  • Sir Voidin päät ja luuut: Sara Wahl
  • nukenrakennus: Chrzu, Sara Wahl, Antti Laakso
  • lavastus ja rekvisiitta: CHRZU, Taru Anttila, Sara Wahl, Minja Tuomisalo, Antti Laakso, Marko Jylhä
  • mattemaalaukset: Taru Anttila,
  • musiikki: Lauri Hannu, Vauhtihirmu, CHRZU
  • musiikin äänitys: Tomi Pietilä, Lauri Hannu, Kalle Vaintola
  • musiikin miksaus: Tomi Pietilä / Akun Tehtaan MixRoom
  • muusikot: Liisa Honkanen (harppu), Petri Nieminen (huilu), Tomi Hyttinen (lyömäsoittimet), Lauri Hannu (basso, koskettimet, kitarat, mandoliini, lyömäsoittimet), Maiju Kopra (trumpetti, laulu, kirkuminen), Hanna Lahtinen (laulu, huokailu), Marianne Nurmi (laulu, huokailu), Mari Palviainen (laulu), Vauhtihirmu: Kalle Vaintola (kitarat), Saku Toivanen (basso), Heikki Jytilä (rummut)
  • ääninäyttelijät:
    • CHRZU (Sir Void, kasvi, merirosvo, kirurgi, puhelimen nuolija, uutisapulainen, sohvaperuna)
    • Perttu Helin, Heikki Jytilä,Saku Toivanen, Kalle Vaintola (äärihiiret, yleisö)
  • värimäärittely: Greg Fisher @ Digital Film Finland
  • Dolby-masterointi: Pekka karjalainen / Meguru film sound
  • kiitos: Turun Anikistit ry, Animaation apupyörä ry, Tvärr ry, Lindströms, Leena Kemppi, Eija Saarinen, Timo Tanskanen, Timo Muikku, Pekka Aine, Rami Kallio, Olli Leppänen, Aiju Salminen, Elisa Koskinen, Simo Ruotsalainen, Jarkko Romppanen, Jani Vesalainen, Kristiina Kolehmainen, Kalle Euro, Sara Bronstein, Anna Puukka, Sössö Salminen/Eppu Normaaali Oy, Turkulaiset ravintolat Rokkibaari, Tomate ja Proffa, Eläkeläiset-yhtye, Leo Petäjäkorpi & Co.
  • tuotanto: Tomi Riionheimo
  • yhteistyössä: Yle TV1 Yhteistuotannot/Sari Volanen, Suomen elokuvasäätiö/Raili Salmi & Miia Haavisto, Avek/Ulla Simonen, FST5/Liselott Forsman, Svenska Kulturfonden, Länsi-Suomen elokuvakomissio, Turun ammattikorkeakoulun taideakatemia
Elokuvaa kuvataan Turussa kesällä 2007

Ohjaaja: CHRZU( Christer Lindström s. 1977)

CHRZU keskittyy käsikirjoittamiseen ja ohjaamiseen, mutta osallistuu aktiivisena tekijänä elokuviensa kaikkiin työvaiheisiin lavasterakennuksesta äänisuunnitteluun. Chrzu on valmistunut Turun ammattikorkeakoulun taideakatemiasta 2004.

CHRZU animoi kesällä 2007

CHRZU:n ensimmäinen harjoitustyö, nukkeanimaatio ”Treevil”, on ohjattu ja toteutettu yhdessä Aino Ovaskaisen ja Aiju Salmisen kanssa. ”Treevil” voitti Kettupäivillä parhaan oppilastyön kunniamaininnan vuonna 2002. Vuonna 2003 ”Treevil” palkittiin Le Grand Prix du Public-palkinnolla Premier Plans-festivaalilla Ranskassa, Jameson lyhytelokuvapalkinnolla Tampereen lyhytelokuvajuhlilla, yleisöpalkinnolla Krakowan lyhytelokuvafestivaaleilla ja koulusarjan kunniamaininnalla Annecyn animaatiofestivaalilla Ranskassa. 2004 Treevil voitti Stuttgartin Trickfilm Festivalilla International Sponsorship Prize for Animated Film- palkinnon.

CHRZUn toinen elokuva “Silencer” valmistui 2003 ja esitettiin ensimmäistä kertaa Tough Eye 2003 festivaalilla. ”Silencer” on esitetty mm. Tampereen elokuvajuhlilla 2004 ja Stuttgartin Trickfilm Festivalilla 2004.

CHRZU on työskennellyt animaattorina ja nukke- ja lavastusassistenttina Jan Anderssonin palkitussa nukkeanimaatiossa ”Nenäliinoja myytävänä”.

”Cinemare” (2004) on CHRZUn lopputyö Turun Taideakatemian animaatiolinjalta. Cinemare voitti Mèliés d’Argent- fantasia- ja kauhuelokuvien kilpailun lyhtyelokuvasarjan Espoo Cinéssä 2004 ja sai kunniamaininnan World Animation Award-sarjassa Leedsin elokuvafestivaaleilla 2005. Joensuussa vuodesta 2005 lähtien järjestetty kauhuelokuvatapahtuma on nimetty Cinemaren mukaan.

CHRZU teki syksyllä 2004 ”(S)Hitti”- elokuvan, joka palkittiin saman vuoden Animatricks– festivaalilla kunniamaininnalla alle minuuttisten elokuvien kilpailussa. Katso (S)hitti: pixoff.

Velcra: Memory Loss” on CHRZUn ensimmäinen musiikkivideo. Video palkittiin Oulun musiikkivideofestivaaleilla 2006 lupaavan tulokkaan Teinipumpeli-palkinnolla. Katso Memory Loss täällä.

”Laulu suihkussa”- lyhytelokuva on osa Animaation apupyörä– yhdistyksen Ylelle tuottamaa, aikuisille suunnattua 18-osaista ”Luonnonlaki”-animaatiosarjaa. ”Laulu suihkussa” valittiin Yleisön suosikiksi Iin Iik! kauhuelokuvafestivaalilla 2006.

CHRZU:n käsialaa ovat myös Espoo Cinén tunnustraileri ”In A Theatre Near You” (2006) ja Tampereen elokuvajuhlien tunnustraileri ”Holy Tampere!” (2005).

Elokuvan sivuhenkilö nauttii masennuslääkettä.

Tuotannon historiaa ja taustoja

Tuottaja lässyttää

Vuosituhannen alussa (2001) tapasin Jan Anderssonin, jonka kanssa päätimme ryhtyä toteuttamaan Nenäliinoja myytävänä -elokuvaa. Rupesin siis animaatiotuottajaksi. Hienosta elokuvasta tuli pieni menestys. Teimme pienillä tuotantoresursseilla ihmeitä.

Kaukosaaren kirous -elokuvan ohjaaja CHRZU oli työharjoittelijana tekemässä Nenäliinoja myytävänä -elokuvaa. Vuosia myöhemmin, kevättalvella 2005 päädyimme Tukholmassa samaan hotellihuoneeseen. Tukholman sarjakuvakeskus Serieteket esitteli sarjakuvatapahtumansa yhteydessä suomalaista animaatiota ja suurten kansainvälisten tähtivieraiden Gilbert Sheltonin ja Heikki Paakkasen lisäksi myös minut ja CHRZU oli lennätetty paikalle. Tukholmassa tuli puheeksi CHRZU:n Kaukosaari-niminen animaatiokäsikirjoitus (käsikirjoituksen suhteellisen valmis varhaisversio ja joukko kuvaluonnoksia oli CHRZU:lla jo valmiina ja mukana). Innostumisen kynnys oli matala ja minibaari sai kyytiä.

Esimmäinen elokuvaan liittyvä sähköpostiviesti minulle on tullut 27.4.2005 – noin 3 vuotta ennen elokuvan ensimmäistä julkista esitystä. Marraskuun lopussa 2005 olimme saaneet elokuva-alan rahakirstun vartijoille (SES, YLE, AVEK) omien puheidemme mukaan valmiiksi esityksen, josta ei voi kieltäytyä. Eivät kieltäytyneet – tykkäsivät.

Ensimmäisen kuvakäsikirjoituksen kansikuva

Vuosi 2006 kului tuotannon järjestelyssä ja lisärahoituksen hankinnassa. Ohjaaja CHRZU ja Indie Filmsin luottosäveltäjä Lauri Hannu tapasivat keväällä Tampereen elokuvajuhlilla. Juustohöyläsin budjetista n. 10%. FST5, Svenska Kulturfonden ja Länsi-Suomen elokuvakomissio päättivät tukea hankettamme ja tuotantoaasin selästä poistui nippu oljenkorsia, jotka muuten olisivat rojauttaneet koko hankkeen tuhannen paskaksi ja koko touhu olisi jäänyt vain unelmaksi tai lykkääntynyt vähintäänkin vuodella.

Turun ammattikorkeakoulun taideakatemia on ollut komppiryhmässämme mukana jo tuotannon alusta asti. Tuotanto oli päätetty toteuttaa Turussa, koska suurin osa tekijöistä asui Turussa ja kaikki olivat taideakatemian kasvatteja – taideakatemialta vuokrasimme myöhemmin studiotilat ja valokaluston kesäksi, minä aikana niille ei koululla olisi ollut pahemmin muutakaan käyttöä. Hienoa tuotantoyhteistyötä. Taideakatemian ja sen henkilökunnan isoin panos on ollut kuitenkin henkistä laatua – käytännön asiatkin sujuivat helposti ja kaikki auttoivat toisiaan parhaansa mukaan. Eija Saarinen on tämän elokuvan kummitäti.

Syksyllä 2006 järjestettiin tekijöiden yhteistapaaminen Turussa. Kuvakäsikirjoitus luettiin tarkasti läpi ja tuotannon (taloudelliset) resurssit tulivat kaikille selviksi. Taloustalkoisiin osallistuivat kaikki elokuvan tekijät. Palkkiot ja palkat sovittiin etukäteen (ja työaikalainsäädäntö sai sittemmin huutia). Odottelun sijaan päätimme ryhtyä toimeen.

Elokuvan kuvakäsikirjoitusta studion seinällä

Elokuvan tuotanto alkoi tammikuussa 2007. Lavasteiden ja nukkien rakentaminen aloitettiin Tvärr Ry:n tiloissa Turun linnakiinteistössä heti kun se oli mahdollista – hyvissä ajoin ennen AVEK:in viipyväistä tukipäätöstä (OPM viivytti, ei AVEK) tai yhtään allekirjoitettua rahoitussopimusta. Oma riski hyvä riski. CHRZU kunnostautui tuotantopäällikkönä. Säntillisemmin hoidettua kuittitrafiikkia en ole saanut hoidettavakseni ikinä. Tammikuussa 2007 alkoi siis CHRZU:n 24/7 peruuttamaton pesti matkanjohtajana kohti Kaukosaarta ja sen kirousta.

Minja ja Sara näpräävät, valmiilla nukeilla on vapaus sekoilla

AVEKin tukipäätös tuli helmikuussa 2007. Hivenen toivottua vähemmän antoivat, mutta sillä pitää pärjätä mitä annetaan. Näin vakuutin myös AVEK:in hieman huolestuneelle tuotantoneuvojalle.

Lavastustoimea pääsin seuraamaan maaliskuussa 2007. Näin ihmeitä. Minjan metalliseppätaidot ja tekstiilisuoritukset, Tarun mattemaalaukset ja romun tuunaukset ja Saran tekemät Sir Voidin päät ovat onneksi myös kaiken kansan ihmeteltävänä Taidemueo Tennispaltsin Suomi animoi! -näyttelyssä.

Lavastamisen ja kuvaussession väliin suunniteltu tauko muodostui vitsiksi. Lavastajat jakoivat työtänsä vielä kuvausten aikana ja myöhemmin animaattorit Jan ja Antti rakentelivat kaikkea lisää kuvausten edetessä. CHRZU ajoi autolla ympyrää ja järjesteli.

Animaattori Antti Laakso maalaa yksityiskohtaa taiteellisella otteella

Kuvaukset alkoivat toukokuun puolivälissä 2007. Turun kuomien (Vesku, Jake ja Johanna) kontakteilla oli järjesteltty Janille kortteeri TVO:n yläkerrasta. Junapelillä roudasimme firman jalustat ja tuoreen digikameran (merkkiä x – sponssidiilit tulevaisuudessa tervetulleita kiitos) Pasilan asemalta kohti Turkua. Studio pystyyn. Se oli Villen, Janin, Antin ja CHRZU:n koti koko sen kesän. Kuvaukset loppuivat hallittuun karonkkaan ja studion purkuun syyskuun alussa 2007 – kaikki varapäivätkin käytettiin tehokkaasti.

Kuvaaja Ville Muurinen harvinaislaatuisesti tumput suorina

Kuvausten ja jälkitöiden väliin suunniteltu taukokin osoittautui vitsiksi. CHRZU, Jan, Antti ja Simo olivat Kaukosaaren kuvausten ohessa suunnitelleet animoidun Indie Films-tunnarin ja rakentaneet sekä nuket että lavasteet. Tunnari kuvattiin Helsingissä firman uudella toimistolla reilun viikonlopun aikana (kuvaajana Takkusen Antti). Näin saimme järjestettyä lepohetkettömän syyskuisen viikonlopun kaikillle lepoa ja rauhaa tarvitseville. Tunnari tulee nähtäväksi myöhemmin.

Jälkitöitä varten firman edit (Apple eli Mac, jytypeli – ei sponssidiiliä – ostettu Varinportista Turusta – ei sponssidiiliä; hyvä palvelu, suositamme) roudattiin Turkuun Anikistit Ry:n työtiloihin. Paikallisesta puodista (ei sponssidiiliä – nimi arvattavissa) ostimme lisää kovalevyjä tarvittaessa. Samppa hoiteli CHRZU:n kanssa ammattimiehenä muutaman kuuukauden hommat parissa kuukaudessa kuntoon (kuukausihan siihen oli budjetoitu) ja Ykä teki leikkaushommaa sen minkä ohjaajalta pystyi (osin etätyönä Helsingissä). Riston 3D-pieti paisui tuotannon edetessä – hienoudesta kun ei kukaan osaa tinkiä.

Kuvan jälkityöt jatkuivat lopulliseen värimäärittelyyn asti ja 3D-animaation osalta sen jälkeenkin. Värimäärittelijämme Greg lennätettiin Tanskasta entiseen työpaikkaansa DFF:iin hoitamaan nappulan vääntöä – Risto oli 3D hoppujensa ohessa hoitanut tiedostot koneille valmiiksi. Homma sujui. Jossakin välissä äänitimme musiikkia Tampereella. Se oli kivaa.

Klassiselta kalskahtavan osaston musiikkityöt ja äänitysten aikataulutus oli uskottu Latelle. Elokuvan tunnusmusiikki ja musiikin perusdraama oli jo äänitetty tai ainakin demovaiheessa. Pietilän Tomin puikotellessa miksauspöytää äänitimme Akun tehtaan Mixroomissa pitkän viikonlopun lyömäsoittimia (Tomi päristi – joo kolme Tomia samassa studiossa yhdellä kertaa), harppua (=perhoset, Liisa lirutteli), huilua (=viikset, Petri päästeli) ja vokaalisuorituksia sekä hieman seksiähinöitä ja kirkumista (Maiju, Hanna,
Marianne ja Mari). Osa musiikista oli tarkasti sovitettua, mutta osin toimittiin kuvaa katsoen, vapaalla tulkinnalla, oikeinta mahdollista ilmaisua hakien: ”Tähän harpulla semmoista ylirunollista piipertelyä” , ”Vedä Harposti”, ”Vittuile sillä huilulla”, ”Kuvan menon mukaan scrollia ja tohon kohtaan tanakka crash!”, ”Pyöritä sitä kelloa niin että ujeltaa ärsyttävästi”. Kaikki varapäivät käytettiin tehokkaasti. Järjestelyissä random ja säkä olivat taas puolellamme – auto harpun roudaamiseen oli vapaana juuri oikeana päivänä oikeassa paikassa. Sössölle kiitokset.

Vauhtihirmu-yhtye hoiteli musiikkiin oman trash-osuutensa treenikämpän räkäisyydellä itsenäisesti pienellä ohjauksella ja yhdellä lisätoiveella (Kallen ehdotus ”Slayer-kampea alkuun” hyväksyttiin yksin mielin). Hirmujen väkeä kuullaan myös ääninäyttelijöinä äärihiirien ja yleisön rooleissa. CHRZUn tekemä konemusiikki jalostui leikkauksen edetessä niinkuin pitikin.

Tämän elokuvan ääniraidan piti oleman halpiksesti ”mono ja kapea stereo ja lopuksi lavea ja surroundiin ehkä jotain tilaa ja bassoa” mutta munilleen meni sekin nöyrä suunnitelma. Tomi miksaa kaiken musiikin lähtökohtaisesti 5.1. surround mixinä. Se kuuluu tässä elokuvassa. Varutukaa parhaimpaan. Tomin mietteitä surroundäänestä voi lukea täältä.

Musiikin valmistuttua alkoi varsinainen äänirymistely. CHRZU ja ääniaisaparinsa Mikko riehuivat ja näpertelivät kuukauden budjetilla parin kuukauden päivät Mikon studiolla lopputuloksena rajua rähinää ja hienoiksi hiouttuja nyansseja. CHRZU hoiteli tässä elokuvassa myös ääninäyttelijän hommat. Auteur.

Äänen loppuhelvetti hoitui kahdessa peräkkäisessä sessiossa. Musiikin ja muun äänen surroundsotkenta ensin Mixroomissa ja sen jälkeen Dolby-masterointi ja loppumiksaus (surround +stereo TV ja teatteri mix) Pekan nappuloimana Megurussa.

Tämän tuotannon (jota tätä kirjoitettaessa ei ole vielä esitetty missään) kruunaavat Tarun hieno julistemaalaus ja Taidemuseo Tennispalatsin näyttely. Festivaaleilla ja TV:ssä tavataan. Katsokaa ja nauttikkaa. Kiitos.

– Tomi Riionheimo 20.1.2008